Monday, August 13, 2007

Kenellä tässä vippaa? - Is it just me or is this design a bit weird?

Oon taas vähän aikaa poissa koneen äärestä, joten jätän tämän postauksen siksi ajaksi kalastamaan kommentteja. Ristipistolaatikkoa tonkiessa löytyi tämmöinenkin monsteri, "Olde World Map". En ole tätä nyt ihan lähiaikoina aloittamassakaan, mutta mitä enemmän katselen edes pakkauksen kansikuvaa, sitä enemmän rupeaa jurppimaan ja aloittaminen kiinnostaa koko ajan vähemmän. En mielestäni ole mikään huippunipottaja, mutta tämä malli on niin epäsymmetrinen, että silmää särkee. Vedin nopeasti nuo pinkit viivat osoittamaan ruutupiirroksen mukaisia keskikohtia, ja kuten näkyy,
- päiväntasaaja ei ainakaan ole keskellä (miksei keskuskuviota ole kohdistettu sen mukaan?)
- alareunassa oleva simpukkakuvio ei ole keskellä
- miksi ylä- ja alareunan reunuskuvio on erilainen?

Onko kenelläkään hyviä ehdotuksia, miten tätä lähtisi korjailemaan? Pistelijäät, apuaa!



I'll be absent for a while, so I leave this cross stitch pattern here fishing for comments. I have bought this "Olde World Map" quite a while ago but haven't started yet - and the longer I keep looking at it, the less I even feel like starting. I don't think I'm a perfectionist, but don't you agree that this pattern isn't symmetrical and there are some quite disturbing features:

- the Equator is not in the horizontal middle line (while the border triangles are)
- the big seashell pattern in lower margin isn't in the middle either,
- and why oh why are the upper and lower parts so different?

If you have any good ideas on making corrections, I'd be grateful to hear them.

10 comments:

Ixu said...

Onko tuo pistelymalli tehty suoraan jostakin vanhasta kartasta? Se nimittäin selittäisi tuon "näennäisen" symmetrisyyden ja etenkin nuo monimuotoiset erot ylä- ja alaosan välillä.

Andulka said...

Ajattelin samaa kuin edellinen kommentoija. Mullakin on tuo malli ikuisena ufona, mutta ei kyllä noiden epätäsmällisyyksien takia vaan laiskuuden... Mutta siis olipa se vanhasta kartasta kopsattu tai vain esittää sellaista, niin minusta epätäsmällisyydet kuuluvat asiaan ja aikaan, jolloin kaikkea ei tehty millintarkasti koneellisesti symmetriseksi. Sehän vain antaa kuvalle luonnetta, methinks.

Tuulia said...

karttatutkija älähtää täältä sivusta että vanhoissa kartoissa tapaa tommoisia epäsymmetrisyyksiä järjestään, mutta tuon kartan epäsymmetrisyydet ovat aika hurjia, ja särkevät silmää. Ja aikana, jolloin estetiikka sai ajaa käytännöllisyyden edelle, olisi tuskin tuommoista suvaittu. (Ja estetiikassa symmetriantajulla oli suuri merkitys aina modernin taiteen alkuun asti.) Epäilen tuon kartan olevan aidosta vanhasta kartasta olevan peräisin, ainakaan tunnetun maan rajat ja kartan taiteellinen tyyli eivät vastaa toisiaan. Toisin sanoen kartta on karkean anakronistinen.

Itse tekisin reilusti niin, että poistaisin tuon ruskean kehyksen, siirtäisin simpukan keskelle ja reunuksen keskikohdat päiväntasaajille. Samalla tekisin uuden kehyksen, joka olisi symmetrinen, ja lisäisin sitä myös tekstin yläpuolelle, siellähän reunusta ei nyt ole.

Reunuksen uudelleen sunnitteleminen käynee parhaiten jollain ristipistoihin tarkoitetulla suunnitteluohjelmalla. Jos voin jotenkin olla avuksi (mulla on sekä ohjelma, että malli), niin kerro ihmeessä :)

Noin sivujuonteena, ei ole ensimmäinen kerta kun ristipistotöissä saa olla tarkkana. Eräässäkin itämaistyylisessä (taikka sellaiseksi tarkoitetussa) oli kiinankielisiä merkkejä miten sattuu, osa oikein kirjoitettuna, osa peilikuvina, osa muuten nurin niskoin. Tarkkana saa olla siis :D

Johanna said...

Tuulian ratkaisu kuulostaa hyvältä. Eli aloita keskeltä, ja keksi matkan varrella kivat reunukset.

Simpukka näyttää helposti siirrettävältä, toisaalta voisi myös jättää alhaalla istuvien alta ruohoa pois jotta saisi käytettyä noita reunoja (mutta siis hieman ylemmäksi niitä).

Anonymous said...

Minusta tuommoinen epäsymmetria kuuluu tuollaisiin antiikkisiin asioihin. Esim. minulla on toinen käsi sentin pidempi, ja itse asiassa koko roppa on ihan toispuoleinen...Ei häiritse tuossa karttahommassa minun silmääni. Ymmärrän toki, kun häiritsee, niin häiritsee ja milläs mieles siitä poies otat...

tippi

Meeri said...

Minua ei häiritse pallojen sijainti, en ehkä käsitä, miksi niitten pitäisi olla keskiviivan kohdalla... Simpukka on kyllä typerästi vähän sivussa, olisi edes reilusti... Makuasioita, selvästikin.

Anonymous said...

Corrections ? Hell, no ! You're the happy owner of a truly genuine seventeenth century's design. Think that those poor guys didn't have much sophisticated drafting tools, not to mention they had to work at the candle light.

I'd say go with the oddities. Just don't use this map when embarking on a sailcruise :-)

Anonymous said...

Minua ei haittaisi nuo - en varmaan olisi edes huomannut, ellei joku sormella osoittaisi ja alleviivaisi =). Mutta jos itseäsi haittaa, niin kannattaa varmaan asialle jotain tehdä =) Vanhoja karttoja olen katsellut ja mielestäni poikkeavuudet ovat vain mielenkiintoisia.

Anonymous said...

Vanhat kartat eivät vaan näytä samalta kuin uudet. Niitä alettiin piirtämään siitä kohdasta, jota kulloinenkin piirtäjä piti maailmansa keskikohtana. Esimerkiksi Euroopan varhaista historiaa käsittelevän kurssikirjan ensimmäiset kartat pitävät keskikohtanaan Lähi-Itää. Tässä sentään on jo löydetty Amerikat :) Älä suotta näe vaivaa liian hankalissa muutoksissa!

t. Emma

AnneV said...

Täällä ollaan taas! Kiitos kommenteista, hauska lukea kuinka mielipiteet on täysin erilaisia. Ja juu, vaikka se alkuperäinen kartta olisi ollut mimmoinen viutilo, niin mikäs pakko tästä ristipistosovelluksesta on ollut tehdä ihan täysin samanlainen? Oishan noita ongelmakohtia voinut korjailla jo mallia laatiessa.


Mitenkähän mä tän sanoisin tai tarkentaisin... siis kyllä mä mielestäni siedän ihan kohtuullisesti jonkinlaista tai aika suurtakin epäsäännöllisyyttä, mutta kuten tuolla kommenteissakin on tullut esiin, tässä on jotain ihan ihmeellisiä kohtia. Just tuo, että simpukkakuvio on vain "vähän" syrjässä, luo helposti semmoisen kuvan että pistelijällä on ittellä vähän kohdistukset heittäneet häränpyllyä. Mä luulen että pystyn ihan eri yritystä luomaan tähän semmoista "antiikkista epätarkkuutta". (Mun mielestä muuten koko simpukkasysteemin vois vaikka jättää pois, reuna näyttää melkein paremmalta ilman sitä.)

Mutta Tuulian kanssa olen varmaan eniten samoilla linjoilla (hahhah, pun intended). Eli vaikken mitään muuta tälle tekiskään, niin ainakin kohdistan päiväntasaajan ja reunuksen pystykeskikohdan keskenään... siitäkin saattaa tulla jo ihan tarpeeksi sumplimista kun sitten ei tiiä kertautuuko nuo ruutukuviot mitenkään nätisti.

Mutta vielä tuosta yläreunasta: kuva on surkea, mutta onkohan siinä loppunut lanka vai kärsivällisyys kesken? Yläreunaan kun ei ole edes yritetty minkäänlaista kuviota, siellä on vaan jotain outoja ruskeita diipadaapa-alueita.

Juu mutta onneksi tätä ei tartte ihan tällä siunaaman hetkellä aloittakaan - Tuulia voi siis vaikka mun puolesta pistellä omansa ensin ja tehdä siihen ne korjaukset niin mä pääsen sitten peesailemaan :-)

And especially to Sophie: it's funny how much the opinions differ on this design: some say I should just go with the flow and accept those oddities as a part of the original design, while others would go the whole hog and make quite a lot of alterations in order to make it more symmetrical. I'm glad I don't have to start this right now, and even if I did, it would be a long time before I'd reach the borders and it would be decision time.

Mutta tosiaan kivaa että tänne on tullut ihan uusiakin kommentoijia - elokuun lopussa tuikkaan tänne vielä prosessikuvan tuosta auringonkukkaristipistotyöstä, jota pääsette sitten vielä ruotimaan ja antamaan vaikka ehdotuksia, että "tuon viidennen lehden kohdalla olisi kannattanut..." Mullahan on toinen samanlainen pakkaus vielä odottamassa.

---

Iih, viikon reissu on nyt tehty ja univelkaa kiritty edes vähän kiinni. Mutta kylläpä on illat pimentyneet jo viikossakin! Täytyy ottaa oikea loppukiri tuon aakoon kanssa.